Thursday, September 9, 2010

Di Mana Keluarga Ku Berada, Di Situlah Kampungku..

Pic from Google ~ cantiknyalah lukisan ni..thx pd si pelukis..

Saya anak jati Kuala Lumpur.  Saya dilahirkan di Bangsar,  Ye..Bangsar tulah kampung halaman saya.  Walau Bangsar dah jadi macam bandar elit namun kenangan semasa Bangsar masih dipenuhi rumah setinggan, masih ada Lever Brothers (sekarang Unilever), kilang aiskrim Wall's, NSTP, TV3, masih ada kedai batu, masih ada keretapi2 barang yg melaluinya, Bangsar masih tetap di hati saya.  Dahulu kawasan setinggan yg sy duduki dipanggil Kampung Paya.  Mungkin x ramai yg tahu..tetapi kami berjiran dengan Kg. Haji Abdullah Hukum.  Oh..nama kampung yg ini glamour sket...hampir semua orang Kuala Lumpur mengenali nama ini.

Tiap2 tahun saya beraya di Bangsar.  Macam2 kenangan..almaklum..setinggan itu suasananya macam kampung.  Malahan pada ketika saya kecil, kami masih mandi di perigi.  Bila bulan puasa, semua rumah memasang pelita.  Malam tujuh likur disambut meriah.  Serata kampung kami berjalan sambil membawa tanglung.  Bila hari raya, memang meriah.  Macam suasana kampung.  Tiada bezanya.  Bezanya saya dan sepupu2 suka beraya di Istana Negara.  Dapat satu tupperware yg penuh dengan kuih dan duit raya..dari Agung tau..jangan main2...hahaha.  

Lepas beraya di Istana..saya suka mengikuti abang2 sepupu saya yang berhari raya di kawasan elit.  Kami meronda di rumah2 orang kaya di kawasan Bangsar Park, Damansara.  Kutip duit raya.  Orang kaya kalo bagi 50 sen malulah.  So, rata-rata kami dapat seringgit seorang.  Eh..tahun 80-an, seringgit tu besar nilainya.  Naik bas turun bas...kami follow je abang2 sepupu kami tu.  Rumah orang x kenal pun redah je...hahaha.  Dulu x ramai orang jahat, mak ayah tidaklah risau sangat.  Zaman sekarang?  X dapatlah..hehehe.

Walau tiap2 tahun orang sindir saya sebab xde kampung, saya x kisah.  Mak saya masih mempunyai saudara mara di belah utara tanahair.  Kami pernah berhari raya di sana.  Alahai..mmg x best.  X sabar nak balik KL.  Pada sayalah, di mana ada keluarga saya, di situlah kampung saya.  Walau saya berada di kampung, tetapi jiran sebelah menyebelah tiada kena mengena dengan saya, keseronokan beraya itu hilang.  Hampir 95% saudara mara saya orang Kuala Lumpur.  Paling2 jauh pun nun di Batang Kali, Selangor.  Berhari raya di Kuala Lumpur tiap2 tahun pun sy x kisah.  Meriahnya jgn cakaplah...rumah flat yg kecik tu penuh..sampai kena duduk di luar pun tidak menjadi masalah.

Sekarang, saya ada suami.  Suami saya orang kampung.  Tiap2 tahun kami bergilir berhari raya di KL dan juga di N9.  Bila balik N9, seronok juga sebab saudara mara suami dah jadi saudara mara saya.  Tapi hati tetap di Kuala Lumpur...huhuhu.  Sepupu saya yg bermastautin di Penang dan juga di Johor..tiap2 tahun pulang berhari raya di KL.  Mereka menongkah arus.  X pernah sangkut dalam jem.  Harap2 semua ada di KL tahun ini.  Sebab pagi raya saya masih di KL..yahuu!!  Esok tengahari baru saya berangkat ke N9.  Oh ye..saya masih di pejabat ni.  Tengahari nanti sy chow lah..last minute shopping.  Malam nanti seperti biasa, warga KL akan memenuhi Jalan TAR.  Lagi lewat lagi ramai orang.  Saya?  Duduk rumah jelah..nak packing baju.  Kalo dua kenit tu xde, wajib saya berada di Jalan TAR juga.  Walau sesak, kemeriahan yang dirasai tu yang berbaloi-baloi.

Akhir kata, berhati-hatilah di jalanraya.  Ingat..di mana ada keluarga anda, di situlah kampung anda.  Selamat Hari Raya Aidilfitri dan Maaf Zahir Batin.

10 comments:

kalo g jalan tar mmg besh! shoping skan la!
 
seronoknyer kak, siap g beraya kat istana negara tuh! ekeke...

ye la kan.. KL pn satu msa dlu "kampung" jg.. kampung ayah saya pun kt kampung baru.. tp sbb dia dh yatim piatu dr kecik, jd sy x pernah beraya sana..

selamat hari raya kak! sila shopping utk balas dendam yer.. ehehehe...
 
yeah.. kg sindri ttp dihati huhu..

dee slmt hari raya ye.. maaf zahir dn batin :D
 
Selamat hari raya kak..
klu beraya di KL boleh singgah dtg rumah Lyn kat klang..
ehhehehe
 
sedara mara aku pun semuanya di selangor...anak jati slangor.lagipun bujang lagi..ape ada hal...huhu.slmt hr ry
 
sis...SELAMAT HARI raya aidiLfitri..baLik n9 erk...syOK tuh...org minang lah nie kan...

nida pn tak sabaq nak baLik kg ahad nie.....syOknyaa...
 
SALAM,
SERONOK MEMBACA CATATAN HIDUP PUAN INI. CERITA MASA DULU2 NI MEMANG MENARIK . MASA STUDENT DAYS, LF DAN ISTERI PERNAH MENYEWA BILIK DI BANGSAR. ANAK TINGGAL DI KAMPUNG.TERINGAT SELALU BERTEMBUNG DENGAN PENYANYI DAHLAN ZAINUDDIN.

SALAM HARI LEBARAN DRPD LF SEKELUARGA
 
sy mmg xde kg, wife pn xde kg. tp tiap2 tahun raya kat jb sebab we all org jb :D
 
selamat hari raya akak...wah bestnya kan klu dapat g berjalan kat jln tar malam raya kompom sales gila2 punya....meh la beraya kat kedah..heheheh..
 
wahai budak2 kenit...hehehe susah tau mummy2 mu nak bershoping di jalan tar itu...hehehe amat memahami..ape2 pon selamt hari raya ya dee.. maaf zahir dan batin... same la kite...KL pon ok ape org dah tak ramai jalan dah tak jem...sebab org balik kampung...hehe skang jadi jem kat highway