Thursday, February 9, 2012

Bye2 Malaysia, Welcome to Jakarta..

Saya, Iyra dan K Tina bertolak ke KLIA via KLIA Ekspress di KL Sentral pada cuti hari Wilayah baru ni.  Eh, saya berjalan pun dah siap masak kari ikan tenggiri tau utk suami.  Itu pesan arwah mak dulu.  Nak ke mana2 pun, masak siap2 utk suami.  Cewah..tips tu utk anak2 dara di luar sana.  Baru suami melepaskan kita pergi dengan hati yang senang.

First time saya naik KLIA Ekspress.  Tak terasa laju tapi sebenarnya mmg laju.  Dalam masa 28 minit dah sampai KLIA.  Tambang utk dewasa RM35, kanak2 RM15.  Sila rujuk di SINI utk sebarang info.

Sampai je KLIA, meet up ngan geng2 yang turut bersama ke Jakarta-Bandung.  Eh..plan ni dah lama ni..dari last year.  Kejap je rasa nak menunggu bulan 2.  Beg masing2 besar.  Ada yang brgnya cuma 3 helai t-shirt, ada yang dlm beg besar ada beg kecik.  Standardlah masing2 dah ready nak bershopping sakan.  Meh saya perkenalkan kuncu2 yang join aritu.  Dari kiri, Sis Iyra, sebelah saya tu, Sis Elly, Sis Wahida dan last sekali tu Sis Nor.

Pastu naik aerotrain nak ke Terminal.  Eh..semua ni first time experience utk saya.  Tapi seronok.

Kat belakang tu lah kapalterbang kami.  Serba biru, KLM Royal Dutch Airline.  Flight ni all the way dari Amsterdam.  Adalah dia stop2 byk country sebelum transit di KL sebelum terbang ke Jakarta.  Saya beli tiket RM371 termasuk meal dan luggage 23kg.  Please take note..23kg utk 1 piece.  Jangan korang pergi pecahkan 2 beg.  Takleh campur2. Lepas tu jangan combinekan mcm suami isteri kan packing 1 beg. Jangan ingat ia akan jadi 46kg ye.  1 piece 23kg je per pax.  Kalau satu besar 23kg, yang kecil sila bawa as hand luggage.  Kalau extra charge..dalam USD tau.  Masakkkk.  Kalau tak faham, boleh je tanya saya or KLM sendiri.

Yang bestnya dalam KLM ni...bantal dia bagi siap2.  Pastu depan saya tu kan ada monitor tu.  Boleh dengar muzik, main game atau tonton movie.  Pilih je nak tgk apa.  Best2.  Saya layan movie je.  Movie lak mmg yg latest2lah.  Dia akan provide earphonelah, so sgt2 comfortable. Kapalterbang ni besar, masa pergi ni seating dia 3-3-3, masa balik 3-4-3.  Besar dan luas.

Stewardess dia walau tua, tapi service tip top.  Masa pergi, saya tertumpahkan coke atas jeans saya.  Kemain lagi dia mengelap seluar saya.  Memang terbaiklah.

Akhirnya tiba di Airport Jakarta.  Kat sini kami kena paw.  Sebab masa nak angkat barang, kaki2 paw ni pun sibuk sama tolong angkat.  Mmg kami taknak bagi tips..tapi kalau dah kerumun2 camana kan.  Sis Nor tak tahu, so hulurlah RM20.  Rupanya banyak betul dia bagi.  Manalah kami tahukan.  First time and all of this is experience.  So, next time dah tau.  Hati2 ye kalau ke Indonesia.

Dari airport Jakarta, kami terus ke Bandung menaiki APV.  Singgah di Rest Area makan nasi padang.  First time naik kereta di Jakarta adalah sgt2 scary.  Gilerlah cara dorang drive.  Tapi kagum, 5 hari di sana tak ada satu kemalangan pun.  Eh..ada tapi tak melibatkan kami lah. Kemalangan kecil je.  Still susahlah nak jumpa accident, walau cara dorang drive sgt2 menakutkan.   Nak tengok kenderaan bergesel pun susah.

Ini masakan Padang.  First time saya makan ni.  Dorang letak lauk banyak2.  Yang diusik je dikira.  Tengok ayam yg takde kulit tu.  Serius semua orang geli geleman tengok.  Ni lah first time dan last time kami makan masakan Padang di sana.  Tapi sambal hijau dia sedap.  Saya suka.

Kami makan masakan Padang kat Restoran Sederhana 19.  Restoran ni merata ada di Jakarta dan Bandung.  Franchise kot.  Harga murah je. Tak ingat berapa.  Tapi murahlah utk 6 orang makan.  Kami teruskan perjalanan ke Bandung dalam keadaan hujan lebat.  Tiba di Bandung, kami tinggal di Hotel Kenangan, Bandung.  Esok, saya cerita pula apa yang kami buat dan ke mana kami berjalan.  Stay tuned everybody!

seronok baca..mana tau one day sampai lah ..leh buat entry dee sebagai rujukan..

bestt nye g holidayyy
salam kenal

itu diaaaaa...cite ke jakarta dan bandung udah keluar...best2.....update lagi tau dee...aku pun seolah2 join ko bercuti gitu...tingat kenangan aku bercuti ke bandung ngan bff aku....mmg seronok!

best2..
mmg tgh pasang angan2 nk soping kt bandung :-)
nnt dee bg la estimate rege brg2 kt sana ye
senang nk jadikan panduan
tq mmuahh

seronok nye korang ber ladies holiday gitu...

BESTNYE..GIE DGN KEKAWAN JE...WAH MUKA SIS MASA NAIK TREN KLIA XPRESS TUE MENJIWAI SUNGGUH..HIHIHI

sambal hijau tu lah yg aku nak mkn sgt kalau ke Indon...terbaekkk!!

bestnya tak sabar nk tunggu cerita g indon lagi.. bilalahhhh ada rezeki nk p sana

bessnyer ...nak2 pergi beramai2 mmg happeninglaaaa

kakak dee!! sonok nye jalan2

nakkk mintakkk kirim baranggg boleh?wwwweeeehoooo!

seronokkkk kan kann kannn....cepat sambungg tauu tak sabarr nk baca

ala lupa aaa nak warning korang pasal tips tu heheheheh...
takpe takpe, pengalaman mengajar kannnn....
more, more more stories pleeezzzz

waa..teruskan kak dee (sambil2 saya daydream)..haha =p

x sbr nk tgk perjalan krg. jeles3 :)

Sgt menarik perjalanan Dee dan kawan2.. sila sambung yer.. :)

RM20 tueee...siyess..ayam takde kulit tu memang macam itik.

first, tips memasak siap2 utk suami n anak2 tu mmg terbaik. hati suami senang..isteri pun senang juge~

...suka bce. catatan perjalanan yg sempoi~

=}

msti pjg lg next2 n3 nya..x pe pelan2 taipp..baca ttp baca

Kalau mkn nasi padang mesti mcm tu kan..belambak2 mkanan dihidangkan...cam ner la kita ni x mkn byk kan...

bestnyer!!

wahhh best nye,best la g dengan geng 1 kepala,...

best nyer.. bila la aku nak g sana agak nyer.

tggu next entry lagi..

best2... oho royal dutch tu dr amsterdam yek... tktnyer tak la mhl sgt yek kak...
seat pun selesa...bestner

kt indon mmg camtu yek, asal nmpak tourist je msti nk mengepau...ish seram lak
tak sbr nk tunggu cite supink lak

u touch u pay...akekekkeke ye la y lauk pauk mcm tak menarik sagat..tak nampak sup muntutt hehehe

wah seronok nmpk..terpancar keceriaan dimuka..:)
derang drive kete mmg dahsyat..tapi boleh tolak ansur je dgn driver lain.

pssst, ell ada share resepi sambal hijau tu.kalau agak2 nk menerai buat sendiri mehlah terjah amik resepi.

Travel to Bali is very good to booking from Bali Hotels Accommodation. You will find something natural around the island. Exploring the island of Bali, and Best deal of

hotels. Check also special deals on
Bali Resorts
Sanur Beach Hotel
Hotels Bali Kuta
Hotels Seminyak Bali
Or if you want to get holiday in Phuket, you can book from Phuket Hotels , Patong Hotels booking online,and Istanbul Hotels Turkey for Istanbul Turkey Online reservation.. Thank You.