Monday, September 10, 2012

Saya Hanyalah Manusia Biasa..


Okey..kita sambung kisah kenapa saya delete/hide semua pic saya di FB (dah habis delete/hide) dan Blog (baru delete 700 pics..huhu).  Yup, saya buat semua tu sbb saya dah bertudung.  Langkah pertama, perbetulkan ibadah solat saya.  Langkah kedua, buang semua pic2 lama agar  kalian tidak terus berdosa melihat pic2 lama tu.

Kat atas ni pic kami sekeluarga di pagi raya.  Jangan gelak eh..sbb anak saya dah gelak kaw2 tgk pic ni.  Saya buat gini sbb ni pic saya tak bertudung.  

Sebenarnya memang saya dah lama pasang niat nak bertudung..cuma ingat nak buat pada ulangtahun perkahwinan saya mengikut bulan Islam nanti iaitu pada Awal Muharram/Maal Hijrah.  Tapi Allah SWT buka pintu hati saya lebih cepat dari itu.


Lepas je amik pic kat atas tu, kami dah nak gerak pergi ziarah rumah babysitter.  Anak2 saya sibuk nak bertudung.  Jadi saya pun join the group.  Warna tudung pun main hentam keromo je..tak sesuai ngan warna baju.  Itulah titik permulaannya.  Lepas tu, saya terus pakai smpi balik kampung mertua.

Ni pic kat rumah mertua.  Cousin suami baju coklat tu pun baru je bertudung.  Masa bulan Ramadhan, ada seorang teman sepejabat yg dah tau niat saya, memberi nasihat.  Kata dia, "benda yang baik jangan ditangguh-tangguh, kak".  Ayat tu simple tapi siang malam kata2 tu terngiang-ngiang di kepala otak ni.  Pastu saya pun pikir, sampai bila nak mcm ni? Dosa makin banyak.  Buatnya tak sempat, mati dulu..camana?  Adui..mcm2 yg saya pikir.  Jadi, saya bulatkan hati, saya perlu bermula.  

Bila melihat sahabat tersayang, Sis Wahida pun dah mula bertudung, saya rasa 'adik' saya tu menambahkan kekuatan rohani pada saya.  Alhamdulillah, akhirnya saya bertudung sepenuhnya.  Doa saya, suami, keluarga dan kalian dimakbulkan.  

Tambahan pula, bekerja satu floor dengan rakan2 di Shariah Dept yang byk mengajak saya ke majlis2 ilmu juga salah satu faktor yg membuka pintu hati saya.  Bagaimanapun, keinginan anak2 bertudung adalah influence yang paling besar impaknya pada saya.  

Harapan saya, janganlah letak high expectation utk saya.  Saya ini baru bertatih, banyak lagi yg tak sempurna.  Sedangkan kalian yang bertudung sejak akil baligh pun banyak yang perlu diperbaiki, apalagi saya yang belum pun sebulan bertudung.  Saya perlu terus tabah menghadapi ujian dan dugaan.

Dugaan telahpun bermula pada hari pertama saya bertudung.  Kata2 seperti muka macam Indon pakai tudung, kenapa kau tiba2 pakai tudung?, selama ni kau tak baik ke? dan mcm2 lagi telahpun dilemparkan.  Tapi itu sikit je...apalah sangat nak dibandingkan dengan dugaan yang Rasululllah S.A.W. tempuhi..lagi hebat. Hanya Allah SWT lah tempat saya mengadu.

Doa saya moga saya terus istiqamah, tetapkan hati.  Dan andaikata saya terpesong dari jalan yang menuju kebahagiaan akhirat, tegurlah saya secara berhemah.  Saya memohon kemaafan dari semua di atas segala kesalahan samada secara sengaja atau tidak sepanjang perkenalan kita.  Saya hanyalah manusia biasa...

33 comments:

Alhamdulillah.... sejuk mata memandang!
 
cantik kak dee bertudung..
pe org nak ckp biarlah.. yg penting kita tahu siapa kita..
 
Alhamdulillah...abaikan orang nak cakap apa dee..mulot orang mmg x leh tutup..kita tau apa yang kita buat kan..
 
Alhamdulillah... tmpang gembira sis...
makin cantik dee bertudung...
pedulikan mulut org dee... mmg susah nak bg org puas ati kan???
yg penting kita tau ape yg kita buat....
 
Waaaa...kakak sha sangat cantik!
Nieh yg teruja sangat nak jumpa nieh:)
Sha doakan yg terbaik utk Kak Dee...
Waaa...lepas nieh boleh la kita shopping Ariani:P

Apa2pun..I'm happy for u kak...u are beautiful no matter what. Yg penting hati:)
 
tahniah kak atas penghijrahan ni...aku tumpang hepi dan masa mula2 tgk ko dah bertudung, mmg aku sebak...Alhamdulillah, kita diberi cahaya utk terus mencari keredhaan Allah dan suami.

wanita adalah org yg paling senang masuk neraka malah mudah pula masuk ke syurga...kita teruskan mentaati suami dan turutkan perintah Allah, InsyaAllah...wanita itu akan cium bau syurga...

memetik kata2 Wardina : memakai tudung bukan sbb kita insan yg baik, tapi kerana kita ingin berubah menjadi manusia yg lebih baik...

sama2 kita terus istaqamah...niat yg baik InsyaAllah Allah akan mempermudahkannya...


lovu u kakak!!
 
tetibe rasa syahdu n nk nangis bile baca catatan akak.. wpun sy ni bertudung since kecik.. iman n ibadah sy pon x sempurna sbnr nye...
alhamdulillah... smoga kekal... tahniah akak....
 
alhamdulillah ya dee..
kty ni pun walupun bertudung dulu dari dee..tp kty pun bukan sempurna..banyak lagi yg perlu diperbaiki dan muhasabah diri ini..
 
Biarlah org nak mengata kak. Tapi pada pandangan mata saya ni...kak dee bertambah manis bila bertudung.
 
alhamdulillah kak dee. happy for you.. =))
 
Alhamdulillah..syukur. Cantik & manis akk bertudung. Biar la orang nk mengata kak, yang penting kita tau apa yg kita buat.
 
tak ada orang yang tak cantik bila bertudung sayang, muah muah
 
Alhamdulillah..tp sis nmpk lg comel bertudung..dah mcm2 kakak2 pd anak2 dara sunti dia hehehe
 
insya Allah niat yang baik laluan nyer selalu yang baik Allah tunjukkan..
 
alhamdulillah...tahniah kak
 
.:: Alhamdulillah... Selamat Hari Raya Kak Dee... ;) ::.
 
alhamdullilah...hijrah ke araj kebaikan tu Dee...saya doakan Dee terus istiqomah...
 
alhamdulillah n syabas kak.... aritu ada nmpak kt gambar k wahida tp takmo komen... nk komen kt blog akak sndiri....

insyallah ramai yg mendoakan kak, yg pakai tudung pun tak semestinya suci dr dosa kak...biarlah apa org nk kata, dugaan tu msti ada nyer kan...
 
alhamdulillah..manisnya kak dee...
 
alhamdulillah Dee....

tahniah...:-)
 
tahniah...sabar la hadap kata2 org tu. nnt2 senyap lah.
 
insya'allah kak..andai niat kita baik ALLAH akan mempermudahkan segala urusan kita didnia..andai ada kesukaran anggap je ALLAH syg kita n xnk kita lalai untuk ke arah lebih baik....sabar dengan apa yang orang katakan tu...
 
alhamdulillah......

istiQamah dalam sesuatu perkara baik.. insya ALLAH.... ALLAH akan memudahkan hidup kita seme......

 
dee..sy sgt gembira utk awak..sm2 kite memperbaiki diri...setiap umatNya tak sempurnan dan begitu juga dgn sy..:-)
 
Aku ini manusia biasaaaa...

Tak pe noks, Yg penting niat kita tu dah betul.
 
congrats! for your 'hijrah' dear!
 
Tak cantik dimata org tidak mengapa Dee asal cantik kita didlm penilaian ALLAH...tahniah buat kamu...kita sama2 baiki apa kekurangan diri dan satunya kamu telah pun berjaya melakukannya..telah tertutup satu AURAT...
 
sapa kata macam indon.. cantik cun melecun sampai cik abang x kelip mata...
 
alhamdulillah....

tahniah sis...

makin manis yus tengok, siapa yang kata macam indon tu silap tengok kot.
 
congrats. speechless coz tacing sungguh...
 
alhamdulillah dee :)

 
hidayah itu dtg dlm pelbagai bentuk dan cara. terkadang dtg sepantas kilat. tapi Alhamdulillah, Allah bagi nikmat rasa itu utk kita. takper, mungkin kita belum cukup baik, tapi kita berusaha untuk jadi lebih baik.
semoga Allah membantu kita utk terus istiqamah dan terus muhasabah diri untuk memperbaiki apa adanya kita hari ini untuk jadi ummat yg lebih baik. amin ya robbalalalamin...
 
tahniah dee...sayu baca..betul..kita kena siapkan dalaman dulu tapi tak pe Allah dah gerakkan hati dee...

doa terbaik tuk u :)