Monday, February 17, 2014

Padang-Bukittinggi Trip: Pandai Sikek, Bunda Hotel, Padang & Malin Kundang


Alahai susah betul bila kat opis takleh nak bertenet.  Bila dah balik busy pulak dengan kerja2 rumah dan kerja sekolah anak2. Oklah, kita sambung. Esok entry last..dah nak abis pun kan. Lepas check out tu kitorang singgah dulu Pandai Sikek.


Pandai Sikek bermaksud pandai sikat. Ha pandai sikat tu maksudnya pandai menenun kain dgn bersikat..hahaha. Alah mesin tenun kain tu kan mcm bersikat. Dorang buat sulam cantik2 ada yg pakai tangan, ada yang mcm ni sulam goyang, sulam mata lalat, sulam bayang dan macam2 jenis sulam lain.


Kat sini takde banyak sgt pilihan. Dalam takde pilihan tu saya beli gak 2 pasang. Bayar pakai RM..hehehe. Then, kami teruskan perjalanan ke Padang. Dari kawasan sejuk ke kawasan panas. Sebab Padang terletak dekat pantai. Panas sgt2.


Tak ingat ini building apa. Tapi dindingnya bermotifkan songket. Bumbungnya pula tetap minangkabau style.


Kesemua bangunan kerajaan memang bentuk macam ni. Cantik2.


Ini pun menarik gak.


Bank2 kat sini pun sama gak semuanya bercirikan minangkabau.


Kemudian kami makan di Restoran Lamun Ombak. Kat Padang ni restorannya lebih besar.


Lepas tu kami terus check in kat Bunda Hotel, Padang.


Hotel ni oklah, kureng sikit dari Grand Kartini Hotel tapi tetap bersih dan jadi pilihan ramai rakyat Malaysia. Yang bestnya dorang kat sini mmg Islamik. Semua bilik ada sejadah dan senaskah Al-Quran tersedia di atas katil. Pekerjanya pun semua mesra.


Bilik air bolehlah walau ada berkarat sket kat dinding. Hotel ni agak lama gaklah. Bukan new hotel. Yang penting bersih.


TV pun old skul. Tapi wifi ada di setiap level. Cumanya masa saya kat sini, wifi kat floor tu ada problem. Tapi kat lobby ok je. Lepas letak barang, kitorang keluar lagi ronda2 Padang.


Singgah sini untuk sambung shopping. Tapi takde apa yang menarik pun. Pekerjanya pun tak mesra. Takpelah, kita gi tengok Malin Kundang ye.


Agak mencabar jugak nak sampai ke pantai yang terdapat patung Malin Kundang. Terletak di balik bukit dekat Desa Air Manis. Jalannya sempit dan bersimpang siur, naik bukit turun bukit. Kami bayar RP50,000 utk parking. Illegal tau. Tempat ni takde orang jaga sebenarnya. Penduduk kampung je yang kenakan bayaran sesuka hati. Tapi arca batu ni nampak realkan.


Siap ada tali kapal, kain layar, tong2..entahlah saya rasa macam benda2 ni mmg dibuat di situ. Ke memang asli? Hmm. By the way, korang tau kan lagenda Malin Kundang Mcm Kisah Si Tanggang tulah.


Di hujung sana kelihatan Pulau Pisang kecil dan Pulau Pisang besar. Kalau air surut, boleh jalan kaki ke pulau2 tu. Macam kat Pangkor tu.


Arca serpihan kapal. Kat situ pun ada je orang jual souvenir, t-shirt tapi kami tak beli pun. Ada juga orang offer amik gambar tapi dah tentulah di 'charge' tapi kami menolak. Kawasan pantai ni kurang sketlah dari segi kebersihan. Kalau dijaga dengan baik, pasti lagi ramai pelancong yang datang.


Nampak tak titi kt hujung tu? Kalau nak lalu kena bayar RP2,000. Budak2 Indon ni mmg pandai menge'paw' orang. Kami memang tak layanlah. Terus ikut jambatan buruk. Biarlah jauh sikit takpe. Nak redah je tak boleh nanti basah kaki. Supir pun bising dengan budak2 ni. Yelah, dah byr RP50,000 kan, takkan nak bayar lagi.


Pemandangan laut dari atas bukit menuju ke Desa Air Manis. Esok, entry terakhir. Sure korang bosan kan...hehehe. Apapun, thanks sebab masih sudi membaca.

13 comments:

ayah nik suka betul pi padang ni
 
hokeh..
akak tak payah research ..
tiru je kau punya itinerary Dee
 
dlm tak bnyk pilihan dpt gak rembat 2 psg yer..hehehe...
 
saya suka entry terperinci macam ni, biar la banyak episode...bak kata dr singa, nanti saya pun boleh tiru itinerary ..haha
 
Cantik nyer view...untung kak dee
 
bestnya kak dee pi tempat tinggalan sejarah...
 
Malin Kundang tu macam real pulak bentuknya. Cantik view laut dari atas bukit tu. Mendamaikan sungguh!
 
Building atas tu masjid padang lah, sedang dibina belum lagi selesai!!!
 
Assalamualaikum...
Salam dari MINANG KABAU..yang biasa disebut dengan nama BUKITTINGGI PADANG..Salam juga dari saya ARMAN BUKITTINGGI.bergerak di bidang pelancongan sebagai tour guide dan driver..Saya nak tumpang iklan kat sini..Bila ada tuan dan puan yang nak merancang buat lawatan ke bukittinggi padang..Tapi belum ada contact untuk uruskan lawatan nya..Jangan risau n.Saya boleh membantu uruskan lawatan nya..Untuk dapat kan info nya.sila contact saya di talian..
Call/sms/whatsapp.
+6285374176166
E-mail.armanpribadi@gmail.com....

Terimakasih


Wassalam
 
Assalamualaikum...
Salam dari MINANG KABAU..yang biasa disebut dengan nama BUKITTINGGI PADANG..Salam juga dari saya ARMAN BUKITTINGGI.bergerak di bidang pelancongan sebagai tour guide dan driver..Saya nak tumpang iklan kat sini..Bila ada tuan dan puan yang nak merancang buat lawatan ke bukittinggi padang..Tapi belum ada contact untuk uruskan lawatan nya..Jangan risau n.Saya boleh membantu uruskan lawatan nya..Untuk dapat kan info nya.sila contact saya di talian..
Call/sms/whatsapp.
+6285374176166
E-mail.armanpribadi@gmail.com....

Terimakasih


Wassalam
 
PENGKHIDMATAN SEWA KENDERAAN UNTUK LAWATAN YANG BERBALOI DENGAN FAMILY KAT PADANG DAN BUKITTINGGI

Assalamualaikum Tuan/Puan.


Salam dari Kita Holidays Travel & Tour Indonesia.
Kalau Tuan/Puan nak melawat ke Indonesia, jangan risau hati sila hubungi :

KITA HOLIDAYS TRAVEL & TOUR INDONESIA
Tour operator & Travel Agency

Apa bila Tuan/Puan ingin melawat bersama family atau rakan-rakan kat Padang - Bukittinggi dan memerlukan kenderaan jangan risau hati, KITA HOLIDAYS INDONESIA menyediakan PAKET TOUR dan PENGKHIDMATAN KENDERAAN dengan harga yang sangat berpatutan, dan dengan driver yang mesra, educated, baik hati,sopan dan sudah lama berpengalaman dalam memberikan pelayanan pada pelancong dari Malaysia. Menjadikan lawatan Tuan/Puan sangat berbaloi dan bermakna.

Contact person :

1. Amsyahril
( Director )

Mobile : +62 852 6300 7445 ( WhatsApp )

2. Riko Adryansyah
( Tour & Transportation Manager )

Mobile : +62 813 6565 4104 ( WhatsApp )

E-Mail : am_holidays@yahoo.com / kita_holidays@yahoo.com / kitaholidays@yahoo.com.




 
boleh tak saya dapatkan contact no supir di sana?
 
Salam..izin promot kat laman ni,kami sinar alam wisata tour and travel di padang bukittingggi indon,bila tuan/puan nak becadang bercuti kat padang bukittinggi kami menyediakan perkhidmatan pakej percutian dan sewa pelbagai kereta dengan harga jimat dan berbaloi.
Wassap +6285356000747
Emel sinaralamwisata1409@gmail.com
Website www.sinaralamwisata.com