Friday, September 5, 2014

My Borneo Trip - Kampung Ayer, Brunei


Kami nampak brader ni tunggu kat sungai ni..jadi kami tanya..berapa dia charge kalau kami nak round Kampung Ayer. Dia kata 10 Brunei Dollar.  Wei...murahlah tu..ok jom masuk bot cepat.


Ok fine..bot senget sebelah saya..wakaka. Brader ni mmg pakai ala2 ninja sebab panas. Tapi ramah bercerita dan sangat tak berkira. Mula2 dia bawak slow..pastu makin laju..dahlah tak pakai life jacket.  Memang takut gak tapi anak2 saya enjoy sampai suruh brader tu bawak lagi laju. Semua taxi air dan bot2 lain pun kemain laju lagi..huhu.


Kampung ayer ni merupakan kampung air terbesar di Asia Tenggara. Dikenali juga sebagai Venice Timur. Lama dah kampung ayer ni..berusia 1,300 tahun.


Boleh juga nampak masjid di daratan dari Kampung Ayer. Tak ingat pulak nama masjid tu..hehehe.


Penghujung kampung air ni kita boleh pergi sampai Limbang. Memang besar betul kampung air ni.


Ada banyak sekolah. Bukan sedikit kampung kat sini. Ada dalam 42 buah kampung. Jumlah penduduk pun 30,000 orang.


Balai bomba pun ada 4. Rumahnya kan rapat2...kalau terbakar..huh..naya je.


Surau lagilah banyakkan. Nampak macam buruk je kan. Semua rumah2 ni ada bekalan elektrik, kemudahan internet, tv satelit, sistem saliran, penghawa dingin dan sebagainya.


Surau lagi..kat kampung ni takdelah nampak sampah terapung sangat. Boleh tahan bersih. Nampak jambatan2 tu..ianya menghubungkan kampung2 ni lebih dari 29,140 meter jambatan kaki.


Sekolah lagi. Ada dalam 4,200 binaan termasuk sekolah, masjid, restoran, kedai dan juga hospital. Bila ditanya ada buaya tak kat sungai ni..ada kata dia..saspen terus.


Tak berkira betul brader ni..sampai hujung2 kampung dibawanya kami. Oh ye..penduduk kat sini ada yg bela ayam..ada yg menanam jugak tapi dalam pasu lah..hehehe. 


Ini adalah Lumut Lunting. Katanya lagenda yang berlaku 500 tahun dahulu yang membabitkan pertandingan sabung ayam di antara Kerajaan Brunei dan Majapahit. Lumut Lunting ni ialah ayam yang bernama Mutiara yang telah disumpah oleh kerajaan Majapahit. 

Batu ni tak pernah tenggelam walaupun air sungai naik. Kalau tenggelam petanda ada kerabat diraja akan meninggal dunia...wallahualam. 


Stesen minyak pun ada. Kami minta brader tu dropkan kami kat depan restoran SCR tu balik. Bayar dia BND10 dan note RM sebagai saguhati. Turun bot dengan perasaan yang sangat puashati. Anak2 happy dan ianya merupakan pengalaman yang tak dapat dilupakan. Terima kasih brader di atas layanan yang sgt baik. Lepas ni kita ronda2 dan tengok tempat lain yg menarik di Bandar Seri Begawan.

2 comments:

Salam. Hee sungguh seronok tengok Kampung Ayer.
 
Besar juga ya kampung air ni, siap ada sekolah, balai bomba bagai.