Monday, May 21, 2012

Al-Fatihah Untuk Pak Cak..


Sabtu baru ni dalam jam 6.30 petang, kakak telefon ajak saya ke hospital.  Saya fikir kakak ajak ke IJN sbb Tok Ngah saya dari Kedah ada di sana sebab sakit jantung.  Masuk sahaja kereta kakak saya bagitau yang Pak Cak saya juga ditahan di wad tapi di GH.  Bila sampai je di wad, dia sedang dikerumuni oleh doktor dan nurse2.  Mereka sedang melakukan CPR.  Jadi saya beredar ke luar wad sbb bawa anak2 kecil bersama.

Sejurus lepas tu, keadaan Pak Cak stabil.  Masa ni kami masuk semula dengan anak2.  Saya sempat snap pic dia.  Tapi saya tak share kat FB atau blog sbb tujuan pic diambil utk ditunjuk kepada anak buah saya I-Shah kerana I-Shah bekerja ketika itu.  Ketika sedang berbual dengan Mak Cak di depan katil Pak Cak, tiba2 doktor dan nurse2 berlari-lari dan menarik tirai katil.  Saya terpinga-pinga.  Rupanya blood pressure dan denyutan jantung dia drop.  Setengah jam doktor cuba melakukan CPR tapi sudah tiba ajalnya.  Apapun saya redha dan bersyukur arwah Pak Cak pergi dengan tenang dan saya berada di sisi.  Masuk wad pagi, jam 7.15 malam dia pergi menemui Tuhannya.  Sekejap sangat.  Semua orang pun terkejut.  


Mak Cak saya sangat tabah orangnya.  Tidak menangis langsung ketika itu.  Tapi bila dia mula membaca yassin di sisi jenazah, air mata mula mengalir.  Alhamdulillah, jenazah telah selamat disemadikan di tanah perkuburan Islam Bukit Kiara.  Kepada semua yang mengucapkan takziah, yang menziarah, yang bersedekah wang dan Al-Fatihah, ribuan terima kasih diucapkan.  Ini gambar terakhir yang saya ambil bulan  Mac yang lalu.  

Pemergian Pak Cak mengingatkan saya pada pemergian arwah datuk saya yang saya panggil abah (bapa kepada Pak Cak) dan arwah Pak Lang saya yang dipanggil abang (adik kepada Pak Cak).  Ketiga2 mereka meninggal dunia di GH dan pada waktu malam.  Kebetulan sahaja.  Akhir sekali, Al-Fatihah utk arwah Pak Cak, moga rohnya dicucuri rahmat dan ditempatkan di kalangan orang2 yang beriman.  Amin...

15 comments:

al-fatihah utk arwah
 
takziah utk family mak cak akak juga family akak.... semoga semua nya tabah... al fatihah utka arwah pak cak akak... semoga rohnya dirahmati
 
al fatihah utk arwah pakcak ,semoga rohnya dtmptkan dikalangan org2 yg beriman.amin
 
takziah sis.. semoga bertabah ye..
 
Al-Fatihah semoga roh arwah dicucuri rahmat amin
 
semoga rohnya dibariskan bersama org2 yg beriman...amin...

al Fatihah...
 
takziah sis...
semoga rohnya ditempatkan dikalangan orang-orang yg beriman...
Al-Fatihah...
 
Al Fatihah buat Pak Cak
 
takziah dee..
alfatihah buat arwah
kdg2 mmg gitu dee..kita bleh cool x menangis..tp bila start ngaji baca yaasin..time tulah luruh air mata x henti2.. :(
 
salam takziah utk Dee sekeluarga..
 
Al-Fatihah untuk arwah pak cak.. semoga rohnya dicucuri rahmat.. amin..
 
Alfatihah...takziah sis...
 
Masih x kenal jugak.. Tak pe la. Al-Fatihah dan Salam takziah buat seluruh keluarga.
 
org yg baik, perginya tidak menyusahkan. sedeynyer. al-fatihah utk arwah pak chak juga pak lang n atuk..
 
al fatihah