Showing posts with label personal. Show all posts
Showing posts with label personal. Show all posts

Monday, September 10, 2012

Saya Hanyalah Manusia Biasa..


Okey..kita sambung kisah kenapa saya delete/hide semua pic saya di FB (dah habis delete/hide) dan Blog (baru delete 700 pics..huhu).  Yup, saya buat semua tu sbb saya dah bertudung.  Langkah pertama, perbetulkan ibadah solat saya.  Langkah kedua, buang semua pic2 lama agar  kalian tidak terus berdosa melihat pic2 lama tu.

Kat atas ni pic kami sekeluarga di pagi raya.  Jangan gelak eh..sbb anak saya dah gelak kaw2 tgk pic ni.  Saya buat gini sbb ni pic saya tak bertudung.  

Sebenarnya memang saya dah lama pasang niat nak bertudung..cuma ingat nak buat pada ulangtahun perkahwinan saya mengikut bulan Islam nanti iaitu pada Awal Muharram/Maal Hijrah.  Tapi Allah SWT buka pintu hati saya lebih cepat dari itu.


Lepas je amik pic kat atas tu, kami dah nak gerak pergi ziarah rumah babysitter.  Anak2 saya sibuk nak bertudung.  Jadi saya pun join the group.  Warna tudung pun main hentam keromo je..tak sesuai ngan warna baju.  Itulah titik permulaannya.  Lepas tu, saya terus pakai smpi balik kampung mertua.

Ni pic kat rumah mertua.  Cousin suami baju coklat tu pun baru je bertudung.  Masa bulan Ramadhan, ada seorang teman sepejabat yg dah tau niat saya, memberi nasihat.  Kata dia, "benda yang baik jangan ditangguh-tangguh, kak".  Ayat tu simple tapi siang malam kata2 tu terngiang-ngiang di kepala otak ni.  Pastu saya pun pikir, sampai bila nak mcm ni? Dosa makin banyak.  Buatnya tak sempat, mati dulu..camana?  Adui..mcm2 yg saya pikir.  Jadi, saya bulatkan hati, saya perlu bermula.  

Bila melihat sahabat tersayang, Sis Wahida pun dah mula bertudung, saya rasa 'adik' saya tu menambahkan kekuatan rohani pada saya.  Alhamdulillah, akhirnya saya bertudung sepenuhnya.  Doa saya, suami, keluarga dan kalian dimakbulkan.  

Tambahan pula, bekerja satu floor dengan rakan2 di Shariah Dept yang byk mengajak saya ke majlis2 ilmu juga salah satu faktor yg membuka pintu hati saya.  Bagaimanapun, keinginan anak2 bertudung adalah influence yang paling besar impaknya pada saya.  

Harapan saya, janganlah letak high expectation utk saya.  Saya ini baru bertatih, banyak lagi yg tak sempurna.  Sedangkan kalian yang bertudung sejak akil baligh pun banyak yang perlu diperbaiki, apalagi saya yang belum pun sebulan bertudung.  Saya perlu terus tabah menghadapi ujian dan dugaan.

Dugaan telahpun bermula pada hari pertama saya bertudung.  Kata2 seperti muka macam Indon pakai tudung, kenapa kau tiba2 pakai tudung?, selama ni kau tak baik ke? dan mcm2 lagi telahpun dilemparkan.  Tapi itu sikit je...apalah sangat nak dibandingkan dengan dugaan yang Rasululllah S.A.W. tempuhi..lagi hebat. Hanya Allah SWT lah tempat saya mengadu.

Doa saya moga saya terus istiqamah, tetapkan hati.  Dan andaikata saya terpesong dari jalan yang menuju kebahagiaan akhirat, tegurlah saya secara berhemah.  Saya memohon kemaafan dari semua di atas segala kesalahan samada secara sengaja atau tidak sepanjang perkenalan kita.  Saya hanyalah manusia biasa...