Showing posts with label ibu. Show all posts
Showing posts with label ibu. Show all posts

Friday, May 7, 2010

Selamat Hari Ibu..

Ibu sy yg dipanggil mak @ tok telah pergi meninggalkan sy pada tahun 2002.  Dah 8 tahun rupanya.  Tp masih segar di ingatan kenangan bersama mak.  Nak tahu kenapa sy letak mak @ tok, gi jenguk balik entry lama sy kt sini.

Kita tangguhkan dulu cerita Penang..Hari Ibu tahun ni jatuh hari Ahad ni kan..so, sy nk imbas kembali kenangan bersama mak.  Mak seorang yang panas baran ketika muda.  Yelah..dia berniaga mee dari pagi sehingga malam.  Bila balik ke rumah, tengok rumah bersepah.  Kopi panas tidak dibancuh siap2..mestilah dia marah.  Kalo dia penat, sy tempat dia melepaskan kemarahan.  Getah paip, hanger, tali pinggang semua sy dh merasa.  Dia selalu cakap,"Ko balik, kalo ko balik mak x pukul".  Sy pun slow2 jalan balik.  Sy dekat je..dia tangkap tangan sy xmoh bagi lari..terus dia balun sy kuat2.  Ye..sy mmg sering dipukul.  Tapi sy sayang mak sy.

Bila sy dewasa meningkat remaja...pukul2 ni dh xde.  Dia jadi kawan yg setia.  Apa2 rahsia sy bisikkan di telinga mak.  Nak pergi meronda pun kalo arwah abah x bagi, mak bagi..sy pegi jugak.  Sbb sy tau arwah abah @ wan walau garang x pernah pukul sy.  Jentik pun x pernah.  Sy dulu berkawan ramai..terutamanya lelaki.  Semua kawan2 sy mak sy kenal.  Mak sy sporting.  Semakin dia tua..semakin dia mengerti.  Bila sy nak belajar masak..dia akan ajar cara yg paling mudah.  Alah..takat nk makan sendiri.  Kalo x sedap dia x kondem.  Dia akan cakap..oh kurang garam..lain kali bubuh lebih sket.  Oh..kurang asam jawa..xpe..lain kali cuba lagi.  Sy sayang mak sy.

Dulu..bila balik kerja..mak sy akan urut2kan badan sy.  Kalo arwah abah bising2..mak ckp janganlah marah2kan dia..dia penat kerja.  Mak akan masak sambal udang & sambal ikan sbb dia tau itu favourite sy walau mata dia dh x nampak.  Pagi2 bila nak pergi kerja mak dh siap bancuh milo kurang manis utk sy.  Bila mak pergi..bilik tidur dia pun sy x sanggup pandang.  Bukan membenci tp hati menangis.  Sy akan tutup pintu bilik mak bila sy ada di rumah..bila sy keluar bekerja..baru pintu bilik mak dibuka.   Bila arwah abah @ wan menyusul pergi meninggalkan sy....sy ubah terus bilik tu.  Macamana rupa bilik sebenar mak ngan abah..telah terpatri dalam hati dan minda sy.  Sy masih ingat macamana rupa katil arwah, almari arwah, bekas ubat nyamuk arwah.  Al-Fatihah untuk mak dan abah.  SELAMAT HARI IBU, MAK!!  SAYA SAYANG MAK!!

Friday, May 8, 2009

Selamat Hari Ibu...

Firstly, sy nk bgtau..sy cuti arini. Napa sy cuti ek? Esok Wesak Day..n seperti biasa bagi company2 O&G..bila cuti jatuh ari Sabtu...so, automatic ari Jumaat cuti. So, korang jgn menjeles ek. Kehkehkeh..apa2 pun sy dh siapkan n3 untuk arini..spesel n panjang sket. Korang baca n layan jelah luahan hati sy kali ni.

Ini mak sy. Sebenarnya ini ialah nenek saya. Ya Allah...tuhan sahaja yg tahu betapa rindunya sy pd mak. Mak sy meninggal pada 13 Dec 2002. Al-Fatihah untuk mak. Masa sy taip ni pun...airmata sy dh meleleh-leleh. Walau apa pun org kata..inilah mak sy. Tiada 2, tiada 3. Inilah satu-satunya yg ada dlm hati sy. Mak pergi seminggu selepas hari raya puasa. Sy sedang bekerja di opis. Seperti kebiasaannya sy mmg x pernah bercuti lama bila raya. Biasalah..mungkin sebab sy org KL. Sehari sebelum raya pun sy masih bekerja. Memberi peluang kepada mereka yg balik kg dan yg sudah berkeluarga. Pagi sebelum mak pergi..dia menyatakan kerinduan terhadap kakak sy (maksu sy sebenarnya).

Hari itu hari jumaat. Mak mmg dh sakit..terlantar di rumah. Dia x mahu ke hospital sebab biasanya doktor klinik kt rumah sy dtg bg 1 dose injection tahan sakit, dia dh ok. Sy call kakak soh balik jengok mak. Tengahari jumaat kakak dtg...mandikan mak..kemas bilik..pakaikan mak baju. Kakak lg sorang yg dok kat bukit beruntung pun dtg (makndak sy sebenarnya). Dia bwk kan kuih cara. Mak sy mmg suka kuih tu. Bila kakak soh jamah..dia kata sekejap lagi. Sehingga mak mengadap Illahi..dia x sempat pun jamah kuih tu.

Pukul 4.30 ptg, kakak call..bagitau.."kau nk balik..baliklah..mak dh xde". Sy terdiam..kaku. Lepas tu baru airmata kuar. Sy ckp ngan bos nk balik..mak sy dh meninggal. Bos antar balik. Sepanjang jln sy diam. Bila tgk mak..airmata berjuraian. Bila tgk abah..yg dok terjelepok kat sudut surau tu...lg lebat airmata sy ngalir. Yelah..mak ngan abah x pernah berpisah..sidai baju berdua..gi kedai berdua...suma buat berdua. Bayangkanlah..kesedihan abah. Abah pergi mengadap Illahi 2 bulan lepas tu..tarikh yg sama..13 Feb 2003. Kerana terlalu merindui mak.

Kakak ckp mak meninggal dlm kereta dia..on the way nk gi spital. Smpi skrg inilah mak yg membesarkan sy...menyekolahkan sy dgn hasil jualan mee bandung. Inilah mak yg rotan sy dengan getah paip masa kecik, inilah mak yg urut sy tiap2 mlm, inilah mak yg akan masakkan sy makanan kegemaran sy. Mak yg memanjakan sy...mak yg sporting bila sy dh remaja. Rindunyer...x terkata. Semoga roh mak dan abah aman di sana. Al-Fatihah....

Mak kedua sy...mak mertua sy. Seorang ibu mertua yg sgt2 sporting. Tidak pernah mengata menantu-menantunya. Kalo yg salah tu anak dia jelah. Kami ipar-duai okey je..usik-mengusik..bergurau senda. Dulu2 sy ingat sy ok je bila x balik raya umah mak mertua. Raya tahun 2007...sy x balik..sy tipon dia pagi raya mintak ampun. Siap nangis2..aduhai..ibu mertuaku..sayang sy kat dia. Apa2 yg sy bagi ditayangnyer kat org kg. Ni menantu aku bagi...hehehe....bangga sy.


Yg baju coklat tu...itulah ibu kandung sy yg sebenarya. Ibu yg melahirkan sy. Ibu yg sy panggil mak ngah sepanjang hidup sy. Sy diberi kepada nenek atas wasiat arwah ayah. Ibu sy masih ada lagi..tinggal di Batang Kali. Setahun ada 2, 3 kali sy pergi ziarah beliau. Arwah ayah pergi mengadap Illahi ketika sy dlm perut ibu, 8 bulan. Ayah meminta agar sy diberikan kpd ibu dan bapa mertuanya sbg pengganti diri ayah yg tidak sempat mengecapi kasih syg mertua..kerana nenek sy dulu bercerai dgn datuk sy. Sy masih bertemu adik-beradik lain..tp sy ingat mereka sepupu sy. Bila sy dh mula bersekolah sy ada dgr org ckp sy anak angkat...sy sebenarnya cucu kepada mak sy (nenek sy). Bila sy tya mak (nenek sy) dia ckp, "lagi sekali ko tya..jgn ko panggil aku mak ko!". Aduh...sehingga sy bekerja sy tidak pernah bertanyakan nenek tentang perkara ini. Sehinggalah sy hendak bertunang, nenek beriyer-iyer suruh sy memberitahu mak ngah sy.

Sy sebenarnya sudah tau mak ngah sy tulah mak sy dari ckp2 org di sekeliling. Sy dijemput oleh abg kandung di stesen Rawang. Smpi rumah mak...terbukalah kisah sebenarnya. Airmata mengalir lagi. Dlm diam sy bersyukur...sekurang-kurangnya nenek yg jaga sy. Bukan org luar yg tiada pertalian darah. Kerana ketika itu ibu sy mmg seorang balu yg mempunyai ramai anak dan susah hidupnya.

Tp bagaimana harus didekatkan hati untuk menyayangi ibu ini sedangkan nenek yg bertakhta di hati? Susah..mmg susah. Setiap kali jumpa ibu kandung..sy peluk, sy cium. Sy bagi duit..bagi baju. Tp hati sy hanya pada nenek. Derhakakah sy? Tidak..sy tidak mahu menjadi anak derhaka. Seboleh-bolehnya sy cuba menjaga hati ibu. Tp sy tidak sedikit pun merasakan rindu walau sudah lama tidak berjumpa ibu. Hati sy sedikit terguris pabila abg sy berkata dialah anak bongsu ibu..abis sy? Dlm keluarga..sy sebenarnya mmg anak yg bongsu. Hati sy juga terguris bila ibu sekeluarga pulang ke Sg Petani mencari susur galur ayah dan sy tidak diajak untuk ikut bersama. Harta arwah ayah tidak sesekali sy mahu. Mereka berubah sejak balik dari Sg Petani. Mungkin sebab dh jumpa apa yg mereka mahu. Arwah ayah mmg ada byk tanah sawah...tp bukan itu yg sy mahu. Sy hanya mahu mengenali saudara kandung. Tidak mahu nanti anak2 sy bernikah dgn muhrim sendiri. Aduhai hati..ko kuatkanlah imanku..ko tabahkanlah hatiku...agar aku boleh menyayangi ibu sepertimana aku menyayangi mak.

Apa2 pun yg terjadi...sy ucapkan Selamat Hari Ibu kepada semua ibu-ibu yg baca blog sy. Jasa dan pengorbanan kalian amat berharga dan tidak terbalas. Kini sy juga seorang ibu...sy mengerti perasaan kalian...ampunkan anak mu ini ibu!!