Tuesday, September 9, 2014

My Borneo Trip - Limbang, Sarawak

Kami teruskan perjalanan ke pintu sempadan Brunei - Sarawak. Ini di Imigresen Kuala Lurah, Brunei berhampiran Tedungan. Rasanya ni mmg masa peak orang balik kerja. Tu yang banyak kereta. By the way, kami tak tidur di Brunei sebab mahal. Memang kebanyakkan orang Malaysia akan menginap di Limbang sebab lebih murah.

Then masuk pula ke Imigresen Limbang, Sarawak. Proses macam biasa lah, chop passport. 2 jam perjalanan jugalah nak sampai Limbang. Lupa..masa dari Miri aritu pun sama jugak..2 jam nak ke Bandar Seri Begawan dari Miri.

Masa kami sampai dah dekat nak Maghrib. Moh ler kita terus masuk hotel.

Inilah bilik di Hotel Purnama. Biliknya luas. Rate tak ingat. Boleh check dekat Agoda. Wifi takde dalam bilik. Ada kat lobi hotel je.

Malam tu saya makan nasi goreng udang kat tepi sungai Limbang belakang Petronas. Pekan Limbang ni taklah besar mana, mesti jumpa lah medan selera ni. Banyak kedai, tinggal nak pilih makan kat mana je. Harga standard. Udang galah 2 ketul je..tapi sambal tu sedap sangat.

Bangun pagi hirup udara nyaman. Memang rasa fresh.

Makan breakfast kat hotel je pagi tu. Inclusive ngan bilik. Food oklah..so-so. Kenapa muka saya masam tu..sakit perut ke sakit hati eh? Tak ingatlah.

Besar kan Sungai Limbang ni. Ada buaya..gak. Sungai kat Sarawak ni manalah takde buaya kan.

Pagi tu hujan, kami ronda kat Dataran Jubli Emas ni je. Takde apa sangat kat sini. Limbang dulu sebahagian dari Brunei. Loghat dorang samalah ngan orang Brunei.

Balai polis Limbang yang kecik je dan ada juga muzium kayu Limbang. Terlupa pulak nak amik pic.

Bergambar di waterfront Limbang. Belakang kami tu Kampung Air Limbang.

Ha..tulah Purnama Hotel. Senang sangat nak jumpa. The only tall building in Limbang. Dari sini boleh keluar ke Lawas, Sabah dan boleh juga teruskan perjalanan sehingga ke KK. Dalam 6-7 jam lah perjalanannya. Next trip teringin juga nak ke KK ikut jalan darat...hehehe.

Kat sini pun ada Pasar Tamu Limbang. Kami lalu je. Rasanya sama aje macam tamu2 yang lain.  Esok kita pulang ke Miri ye. Jumpa lagi. Insyaallah.

Lamanya x jengah sini... :)

Best tengok orang jalan-jalan ni. Walaupun tempat kecil ke besar, bila tengok gambar rasa teruja pulak nak pergi.

dari dulu teringin nak pi sabah sarawak tapi dah rezeki sampai brunei dulu..
akak suka jalan2 pekan kecil macam limbang ni.. :)

hahaha..rasanya ni 1st time saya tgk muka Dee masam :P

mmg terbayang fresh suasana kat sana..berkabus hutan belakang balai polis tu