Tuesday, September 6, 2011

3 Hari 3 Malam Mengecat..

Ye, rumah saya besar kangkang kera je..cat pun hanya di bahagian luar ruang tamu tapi ambil masa 3 hari 3 malam.  Mengalahkan mengecat rumah banglo.  Cat yang lama siap ada wallpaper kecik tu dah berusia 7 tahun.  Inilah cat masa saya kahwin dulu.  Masa tu mmg tengah trend atas kaler lain, bwh kaler lain.  Bila dah penuh dengan kesan2 lipstick sebab anak2 sy mmg suka berlipstick dan cium2 dinding, maka tibalah masanya untuk di makeover..hahaha. 
Pekerja diimport khas memakai no 26.  Tinggi macam galah tapi bila cat siling, tetap kena panjat tangga kan..hehehe.  Saya nak upah orang dia tak bagi, katanya dia boleh je buat sorang2.  Sekali amek kau..smpi 3 hari 3 malam dibuatnya.  Yang buat kerja2 mengecat sampai 3 hari sebab dinding rumah tidak rata, maka 2 lapisanlah setiap dinding.  Lepas dah siap, anak buah tegur lak, apsal cat siling nipis, cat lagi.  Tu belum campur dapur ngan bilik air dan bilik2 kami.  Memang tak sempat, lepas2 rayalah.   
Hasilnya...tadaaa.  Sebenarnya dinding bahagian langsir tu nak beli tone kaler yg lebih gelap tapi biasalah pergi kedai lain2..tu yg lari sket.  Dah lebih kurang sama je.  Rumah pun dah jadi mcm rumah ahli PAS.  Suami kata belasah jelah smpi 5 tahun pastu baru tukar lagi.  Itupun kalau umur panjang.  Mau tengok kecantikan hijaunya, silalah ke rumah ye..hehehe.

Ada kisah lucu masa mengecat di hari pertama..tragedi 27 Ramadhan kami namakan.  Nampak tak jam kat atas tu?  Jam tu diturunkan dan tak sangka si Mimi boleh main2 ngan jam tu dan cepatkan dalam 15 minit.  TV pun diturunkan dan tentu2lah tak on.  Bila tengok jam dah 7.30 mlm.  Suami dgn confidentnya cakap dah buka puasa.  Makan kurma, minum air segelas..siap cakap lega.  Saya berkeras nak tunggu azan.  Suami kata dah 7.30 lah.  Surau sini kan azan lambat.  Saya baru makan sebiji kurma dan air sehirup.  Tetiba dengar suara orang mengaji dari surau.  Saya suruh suami tengok jam kat handphone, sekali kau baru 7.18.  Terus kami stop makan dan gelak tak henggat smpilah orang azan.   Tulah..degil.  Mimi cakap, tadi kakak main2lah ngan jam tu mama.  Adoi...kami buka puasa dah ikut time N9..kehkehkeh.  Takpekan, tak sengaja.  Bila teringat, mmg kami suami isteri gelak je.  Lucu betul rasanya.  Oklah, nak buat kerja..berlambak ni.  Chow!

28 comments:

Mengecat rumah memang azab! Saya cat rumah saya masa baru masuk tahun 2005 dulu...huhuhu...akan2 datang mmg saya nak upah aja..:)
 
Tema hijau.... macam belog jugak...!

sapa yg pilih ni...?
 
keh keh~~kenyang ah berbuka awal~~
 
kerja mengecat ni letih...cat kt rmh skrg dah usia 4 thn ;)
 
kira rezeki ler tu dpt buka awal
 
rezeki bulan puasa namanya tuuu dapat buka posa awal.. hahahahahaha

anyway, cantik ijau tuuu macam ijau blog ko gak.. aku pun nak tukar kaler umah aku.. gelap laa pink & maroon... yg pink tu aku nak tukar cat putih, senang!~
 
hijau tu cantik!!!
nak datang raya boleh??
;)

salam syawal dee
maaf zahir batin..
:)
 
Saya orang sabah so boleh la buka puasa ikut time sabah kan sis..hihihihi

Btw, sy n hubby dari ari tu kata nk cat wall umah since dah parah jadi mangsa anak2 tp sampai la ni tk cat. Boleh la minta sis tolong nih..hehe
 
Wahh hijau..laa.. cantik gak.. :)

Tak sengaja tak per.. dimaafkan.. :)
 
DIY sendiri lagi berbaloi....santek kaler hijau...
 
nice green cam blog u & cam my house gak...
mmg memenatkan oooo mengecat umah...
umah i tu...i sendirian berhad ooo cat...
amik masa 3-4 hari gak...
buat slowly sblum pindah....
tapi satisfaction guranteed!

hahahahahaha...mmg leh gelak tak hengat donia oooo tragedi tu..bukan tragedi...rezki 27 Ramadhan :D
 
mcm baju raya aku la kak... hehehe
 
heheh..mcm2 kan kak..lucu!
cat umah if cat sendiri mmg camtu la kak..tak penah nye siap cepat2 ehehhe
 
lenkali suruh anak mu itu cepatkan 3-4 jam lebih awal okeh :D heheh
kena plak ngan azan asar.. memang menjadi :D

cat dinding!! pocket nyer rumah masih dengan cat penyewa dulu.. ohh!! punya la retro kaler nyer... adehlaaa...
 
itu bukan time N9..itu time johor rasanya heheheehe..

selamat berbuka awal kan hehehhe...klu bersahur lewat sampai 8.30 pg camno tue huhuhuhhh
 
hehee..seb bek la 15 min..
 
wahhh siap cat umah ... sejuk je tgk wrna tu
 
aku jugak la tak tercat2 dinding umah aku tu...huhu....
rezeki ko dapat berbuka awal..hehe...


kak, aku nak raya umah ko...nak tgk cat baru dan nak mkn ketupat palas ko...ngee...
 
cantik Dee kaler ijau ni...nampak lembut jer...akk 2 mlm sebelum raya cat rumah...dgn bantuan geng kg...5 jam siap...
 
menarik hijau tuh..
tngin nak tgk. boleh??
 
hahahahaa pakai lipstik cium2 dinding..ingat masa kecik2 saya jek gituw...ada geng la ahahhhaaha perghhh congrats la kat korang berjaya jugak cat sendiri kann ;)
 
la ya ke.. alkisah di bulan ramadhan gitu.. nak ikut sama gelak blh
 
woppss.. x pe.. anggap je berbuka kt kg.. dh blk johol la tu... hehehe

nti sy pon bercita2 nk cat hijo gak... berapa malam la agak nye
 
aa...aa tak tau... kene ganti puasa...huhuhuhuh
 
raya sakan tahun ni dee.. cantik umh color ijau.

mula ko citer kt fb pasal jam tu.. aku dh tergelak dah.. mimi mmg kelakar.
 
cntik warna hijau tu dee...cat rumah penat tau...

aduiii, xpelah xsengaja dee...hehehehee
 
cantik kaler ijau.. sejuk je mata memandang.. kiteorg lak kaler brown.. gigih ari sbtu terakhir bln ramadhan tu cat umah.. tu pun mtk bantuan anak bbsitter catkan ruang tamu.. seb baik smpat siap lam masa sehari je.. plan last minute.. hehe..
 
wah tema umah sama ngan tema baju eida...kekekekke